torsdag 27 april 2017

Vad tänker vi på när vi tänker på livet?




Vad jag tänker på när jag tänker på livet, är en samling korta berättelser, skrivna av flera av våra kända skribenter.  Margareta Strömstedt, Martin Lönnebo, Jonas Hassen Khemiri med flera. Innehållet i berättelserna skiljer sig åt men den gemensamma nämnaren är ändå: vad tänker vi på när vi tänker på livet?
Margareta Strömstedt bidrag ” Åttio år gammal klär jag av mig naken framför spegeln” beskriver en lång livsresa med en kropp som tjänat henne väl men som också fått utstå mer än en kamp under åren. Från ungdomens tankar om utseende och attraktion till vuxenålderns insikt om att även om man är kvinna så är det kanske främst så att man är en människa. Som åldrande skriver hon: ”vad jag upplever är att jag är ett v ä s e n utan ålder i en gammal väl använd kvinnas kropp”
Martin Lönnebo, Biskop emeritus och f d skogsarbetare, utformar sin tänkvärda text som ett ”Samtal med ett gammalt träd, planterat vid vatten” Sju samtal för Martin Lönnebo med den åldriga tallen. Naturligtvis blir den f d biskopens samtal med trädet till viss del av andlig art men även humor får här sin plats. Som när tallen oroas av ordet pensionär. ”Ordet betyder kanske värdelös? sade tallen. För vilka är du lönsam? sade tallen. Blir världen bättre för att du finns kvar på jorden? Sade tallen.  Jag tror jag går hem, sade jag. Vi träffas senare.
Fin är även Jonas Hassen Khemiris text om samtal och möten med en lite snurrig mormor.


Anneli Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar