fredag 29 april 2016

Boktips


Hennes röst är helt fantastisk och hennes utstrålning är enorm. För inte så länge sen hade jag den stora förmånen att få lyssna till Louise Hoffsten på Vara konserthus. En konsert som berörde på många sätt. För dig som kanske inte haft tillfälle att träffa en av Sveriges absolut bästa sångerskor inom rock och blues, så finns chansen till ett mycket personligt möte i hennes senaste bok En näve grus.
Tillsammans med journalisten och författaren Lena Katarina Swanberg har Louise tecknat ett väldigt ärligt och nära porträtt av sig själv och sitt liv de senaste tjugo åren. En näve grus är en kärleksförklaring till familjen och till musiken. Men hon berättar även om vad en lättskött trädgård kan få betyda, om sorgen och den stora saknaden efter pappa och vad det innebär att leva med en kronisk sjukdom, MS. Visste du till exempel att det fanns en tid när Louise Hoffsten funderade på att gå i kloster och bli nunna? Så blev det inte, det var kanske tur kan jag tänka då hon har så mycket att ge av levnadsmod och kämparkraft, för att inte tala om sången och musiken. En näve grus är en bluesbiografi men samtidigt en mycket vacker visa om att vara människa, en bok som jag varmt rekommenderar.

På biblioteket hittar du naturligtvis också flera av Louise Hoffstens cd-skivor





Irene Ejdestig -och tänk jag har mitt exemplar signerat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar