onsdag 17 februari 2016

Innan jag somnar av Steven J Watson


”Sovrummet känns obekant. Främmande. Jag vet inte var jag befinner mig, hur jag hamnade här. ” 
Det är så här bokens huvudperson Christine har det varje morgon. 
Det visar sig att mannen bredvid henne som hon inte känner igen heter Ben och han får varje morgon berätta för henne att de är gifta. För 18 år sedan var hon med om en bilolycka som gjorde att hon tappade minnet.
Hon kommer ihåg det som händer under dagen, men när hon sovit en natt är allt borta igen.
Ben säger att det inte är någon idé att hon träffar fler läkare, de kan ändå inte hjälpa henne.  Därför träffar hon en läkare utan att Ben vet om det. Han får henne att börja skriva dagbok, där skriver hon ner sådant som Ben berättar för henne under dagen och morgonen därpå ringer läkaren och talar om var hon gömt dagboken. Genom dessa fragment börjar hon pussla ihop sitt liv och upptäcker att det är något som inte stämmer. Då och då får hon också en del egna minnesfragment. Dessa stämmer inte alltid med det Ben berättat.
Detta är en mycket spännande thriller.

Ann-Sofie Hjernstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar