onsdag 18 november 2015

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein
Jag har två veckor på mig och får så mycket bäck och papper jag behöver. Det enda jag förväntas göra är att avslöja allt jag vet om den brittiska krigsinsatsen. Men de kommer att skjuta mig till slut vad jag än gör, för det är vad de gör med fienden. Det är vad vi gör med fienden.”

Att läsa denna bok var för mig en läsupplevelse utöver det vanliga. En sådan läsupplevelse som jag önskar man kunde göra ogjord för att kunna uppleva boken på nytt igen. Boken börjar år 1943 och Europa brinner av kriget. Historien tar sin början med att vi få läsa en kvinnlig brittisk agents bekännelser till Gestapo som håller henne fången och torterad. Men bekännelsen blir också berättelsen om en vänskap som inte ens kriget kunde rå på. Vänskapen mellan agenten Julie och piloten Maddie. I början av boken undrade jag mycket över Verity, agenten som gått med att avslöja sitt lands hemligheter för Gestapo. Men det tog inte många sidor innan jag var helt fast i boken.


Boken räknas som ungdomsbok, men passar mycket bra för vuxna läsare. Författaren har skrivit andra böcker om unga piloter, men än så länge är inte några av dessa översatta till svenska.


Carola Fredriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar