onsdag 7 oktober 2015

Boktips

Mördaren i folkhemmet är en roman som handlar om Olle Möller. Det är en biografisk roman och många minns nog fallet Olle Möller; en av den svenska kriminalhistoriens mest kände mördare. Året 1939 rövades tioåriga Gerd bort i centrala Stockholm. Fallet engagerade hela Sverige och även om jag själv inte var född då så kommer jag ihåg att jag hörde talas om Olle Möller under min uppväxt. Vittnen berättade om en mörkhårig man och en svart bil och misstankarna riktas mot den kände idrottslegenden Olle Möller. Trots att bevis saknas döms han till 10 års fängelse. På 50-talet blir han anklagad igen för ytterligare två mord; mordet på femåriga Kerstin från Stockholm och tvåbarnsmamman Rut Lind från Fjugesta. Polisen är övertygad och mediedrevet är skoningslöst. Olle Möller döms även för mordet på Rut Lind. Själv bedyrar han sin oskuld och nekar fram till sin dödsdag.

Författarna och advokaterna Lena Ebervall och Per E Samuelson har grävt i fallen och letat fram tidigare okänt material som aldrig lades fram under rättegångarna. De berättar i romanens form hur Olle Möller blev be­handlad när polis, åklagare, press och domstolar på förhand bestämt sig för att han var skyldig. Själv känner jag mig tveksam till hans skuld efter att ha läst boken. Boken är välskriven, intressant och spännande. Den ger också en tankeställare – hur farligt det är att döma människor på rykten och indicier.

Katrin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar