tisdag 22 september 2015

Bok på cd

Boel och Oscar av Josefine Sundström
Med uppläsning av Monika Wilkens


Vilken skön sommar det varit, med perfekt väder för läsning.
Men även de soligaste dagarna tar jag gärna med en bok till solstolen och då helst i Cd-format. Jag älskar att lyssna på cd-böcker, de påminner mig lite om när jag som barn troget lyssnade på alla avsnitt av sommarlovsteater på radion.
En cd-bok som jag varmt kan rekommendera är Boel och Oscar av Josefine Sundström. En ganska enkel och okonstlad, men framför allt mänsklig och varm berättelse om två människor som möts och vänskap uppstår.
Som nyblivna grannar träffas de i trapphuset, Boel en 30-årig före detta gallerist och Oscar en pensionerad arkitekt. Båda bär de på djupa sår av skuld och ilska över hur livet blivit, och till en början vill Boel helst bli lämnad ifred och dra igen sin dörr för omvärlden. Men Oscar ser och förstår vikten av gemenskap och sakta börjar en fin vänskap att växa fram och de får betyda mer för varandra än de kan ana. Om konsten att förlåta medan tid finns.
För mig betydde Boel och Oscar att jag fick både kokat vinbärssaft och nybakat bröd, för det fina med cd-böcker är ju att man kan fortsätta läsa när solen gömmer sig och man behöver få lite gjort i köket.

 Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar