måndag 13 juli 2015

Jag känner mig glad – en lättläst bok


Denna bok handlar om att vara glad. Hur det känns att vara glad, vart det känns när man är glad i kroppen och vad man kan bli glad av.
Boken handlar om Ange som är 27 år, Jenny 47 år och Elsa 9 år. I boken står det om vad Ange blir glad av och vad han tycker om att göra. Det står om Jenny som blir glad när hon får göra saker tillsammans med andra människor och om Elsa som säger att hon är född glad.
De som skrivit boken heter:
Helene Lumholdt, hon är journalist och författare i vård, pedagogik och psykologi.
Carolin Freiholtz, hon är fotograf.

Bokens olika överskrifter är; Att se glad ut
Varför man blir glad
Olika sorters glädje
Att ha roligt åt andra
Olika känslor samtidigt
Att bli glad för små saker
Glädje i svåra tider
Glad i kropp och hjärna
Om att skratta
Glädje smittar

Under första överskriften Att se glad ut står det att:
Det syns ofta i ansiktet när människor är glada.
En del skrattar med hela ansiktet.
Munnen ler.
De får smilgropar i kinderna och vackra skrattrynkor.

Andra ser glada ut fast de varken ler eller skrattar.
Deras ögon lyser av glädje.
Det spritter i deras kroppar.

I boken står också om varför man blir glad och hur man kan vara glad på olika sätt och över olika saker.
Det står om att det inte är lika kul när människor skojar åt andra personer.
Om Ange står det att en del skojar åt att han är mörk i huden och att han försöker strunta i det.
Men han kan inte förstå hur folk kan tycka att det är roligt..

Boken är till dig som känner sig glad ibland.
Det är en lättläst bok som berättar hur man kan vara glad på olika sätt.
Den berättar om tre olika människor men som alla är glada ibland.
Det är en bra bok som du kan låna och läsa för dig själv, eller i grupp och sedan prata om.

Låna och läs J

Skriven av ett läsombud


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar