torsdag 9 april 2015

Veckans tips



Gone Girl.

Av Gillian Flynn.










Ok, alla har säkert redan läst boken eller sett filmen. Men jag måste ändå få tipsa om denna pärla till täta och spännande roman. Förlaget presenterar berättelsen så här:
”Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död. Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig. Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans?
Så ser själva grunden i historien ut och författaren är en mästare på att hålla läsaren fängslad. Det dyker hela tiden upp nya avslöjanden, nya perspektiv och detaljer som lämnar mig i en härlig ovisshet om vad som egentligen hänt. Historien byggs skickligt upp fram till en avgörande vändpunkt som på ett dramatiskt sätt ändrar på allt. Om jag skall klaga på något är det kanske att den kommer lite för tidigt. Jag hade gärna hållits ovetande och nyfiken några kapitel till.

Det som Flynn är allra bäst på är personbeskrivningarna. Hela texten igenom byggs karaktärerna upp och blir mer och mer komplexa. Självklart ligger fokus på huvudkaraktärerna Nick och Amy men även ett trovärdigt tecknat porträtt av alla biroller stärker berättelsen. Som miljö har Flynn valt ett nutida USA i ekonomisk depression och hon låter berättelsen ramas in av ett samhälle i förfall. Något som förtätar berättelsen och samtidigt ger den en angelägenhet i vår samtid.

Själv läste jag den som ljudbok. Imponerande inläst av Anna-Maria Käll. Ibland upplever jag att en inläst bok blir sämre av det filter inläsaren lägger i sin tolkning av texten. I det här fallet upplevde jag det snarare tvärt om. Anna-Maria Källs tolkning och inläsning förstärkte snarare berättelsen och gav en härlig högläsningsupplevelse.

Som sagt var – många har redan läst den så det vore intressant att höra vad ni tycker.


Tobias Bengtsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar