fredag 31 oktober 2014

2 nya Lättlästrecensioner.....

 VAMPYRKÄRLEK



Detta är en blodig lättläst bok av Malin Linderoth. 
Detta är berättelse om Elena, en kvinna som letar efter sin försvunna dotter Oana.
I en sovsal för hemlösa hittar Elena en ung kvinna som påminner om Oana, men Oana känner inte igen sin mamma, så Elena sätter igång och berätter om sitt liv för henne.
Som ung kvinna fick Elena jobb som hushållerska hos en grym greve. Hon serverar greven och hans gäster god mat och goda viner.
Men greven är inte intresserad av maten och vinerna, utan när natten kommer och gästerna är mätta och berusade, suger han ur dem allt deras blod.
Trots alla hemskheter som hon får se och uppleva, blir Elena kär i greven.
Varför väljer man att bli en vampyr, och hur blir man det?
Är det  dottern Oana som som Elena har hittat i sovsalen? 
Boken har lagom långa kapitel, och lästes färdigt på 4-5 tillfällen.
Boken har många hemska detaljerade händelser, så jag förenklade berättelsen för den personen som jag läste boken för.
/Läsombud
FLUORTANTENS DOTTER

Detta är en berättelse om stark kärlek och mörka hemligheter.
Martin har tandläkarskräck, nu han sitter i väntsalen på folktandvården och väntar på att bli uppropad. Han följer sin nya tandsköterska Annika till rummet för att bli undersökt. Han känner att hon är lugn och skicklig och väldigt vacker, skräcken är som bortblåst. Martin blir kär i Annika.

De träffas igen på ett café, där berättar Annika för Martin om sitt liv. Pappan som hade varit konditor och dött av för mycket socker, när Annika var liten.  Annika hade då lovat sin mamma som var fluortant, att ta hand om henne och att aldrig mer äta socker.

Men kan man som liten flicka, hålla ett sådant löfte, att aldrig mer äta något som är sött?

När Martin förklarar sin kärlek för Annika, tror hon inte på honom. Hon drar sig undan. Han söker efter henne i flera dagar, men hon verkar vara helt försvunnen.

Vart har hon tagit vägen? Och varför kan hon inte ta emot hans kärlek? Nu börjar Martins sökande efter Annika. Kommer han att finna henne?

Boken är mycket lättläst, och man läser snabbt ut den. Bra högläsningsbok.
/Läsombud

 Trevlig helg/Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar